Dit is de pagina van de Plusklas 

Hieronder een foto van de leerlingen die deelnemen aan de plusklas 5-8




Juf Suzanne uit groep 8a is ook de leerkracht van de Plusklas
 
Escaperoom 

Na de carnavalsvakantie zijn we in de plusklas begonnen met het maken/ontwerpen van een 'escaperoom'.  Er zijn twee reeksen uitgedacht met slotjes, puzzels, raadsels, kluizen, aanwijzingen, QR-codes, blacklight en zoekopdrachten. 

We gaan in school een kleine ruimte inrichten waar de escaperoom zich afspeelt. Momenteel zitten we volop in de ontwerpfase. De reeks wordt getest en weer aangepast. Ook worden er verschillende test rondes gehouden, waarin leerlingen van de plusklas observeren hoe kinderen in de escaperoom te werk gaan. Is het te moeilijk? Kost het te veel tijd? Komen ze ergens niet achter? Dan moeten we het concept weer aanpassen. 

Binnen dit thema staat de samenwerking en communicatie centraal. Als je op eigen houtje aan de slag gaat, kan dat problemen opleveren voor het geheel. Er moet dus goed afgesproken worden wie wat doet. Er moet veel onderling overleg en afstemming zijn. 

Tussendoor krijgen leerlingen ook kleine opdrachten als: Geef twee complimenten aan een ander groepje, vraag gerichte feedback op wat je aan het maken bent, breng zelf één keer een goed idee in, geef aan wat jij zou kunnen gaan doen, vertel aan anderen waar je mee bezig bent. Op deze manier wordt het communiceren versterkt. 

Neem hier alvast een kijkje in het fotoalbum. Kom af en toe nog eens terug, want er worden steeds meer foto's toegevoegd.
 

Presentatie voor de ouders

Op donderdag 22 februari hebben de leerlingen van de plusklas hun werk en ontwikkeling binnen de plusklas aan de eigen ouders gepresenteerd. Zij lieten daarin zien wat zij geleerd hadden binnen het thema mindmappen en debatteren. Het was een interactieve presentatie waarin ouders zelf met hun kind aan de slag gingen met het maken van een mindmap en debatteren in een grotere groep met als stelling: School zou om 10.00 moeten beginnen. 

Na dit gezamenlijke gedeelte hadden alle leerlingen ook een individuele presentatie gemaakt waarin zij vertelde over het werken in de plusklas, sterkte- zwakte analyse en de tussentijdse beoordeling die zij gekregen hadden. Er was zowel een hoge ouder- als leerling betrokkenheid. De leerlingen waren als groep verantwoordelijk voor de presentatie. Deze verantwoordelijkheid hebben zij, met wat sturing en coaching, ook genomen. 

De presentatie was erg geslaagd! Complimenten aan de kinderen, hoe zij dit zo opgepakt hebben. 
Ook volgend schooljaar zal de presentatie van de plusklas weer op het rooster staan! Dus, wegens succes verlengd! 
Zie hier het fotoalbum! 
 


Thema: Onderzoek doen

Het tweede thema binnen de plusklas was 'onderzoek doen'. De kinderen zijn aan de slag gegaan met een zelf gekozen thema. Hier is een onderzoeksvraag bij opgesteld en hebben de kinderen zich in de theorie verdiept. Daarna kon er gekozen worden voor een interview en/of een
enquête. Deze hebben de kinderen ook zelf samengesteld en afgenomen binnen een gekozen groep(en). Erg leuk om te zien hoe dit proces verder verloopt. 

Toen de resultaten binnen waren zijn de kinderen deze gaan verwerken in grafieken en aan de slag gegaan met het schrijven van een conclusie. Er is veel samengewerkt. We hebben elkaar nodig gehad voor het vragen/geven van feedback en om problemen op te lossen. Het resultaat mag er zijn! Enkele onderwerpen die gekozen waren: Beweeg Wijs, Pesten, Angst, Eten van fruit, Toekomst van de school en nog veel meer. 

Het hele onderzoek is verwerkt in één document (soort werkstuk). Er is rekening gehouden met opmaak, taalgebruik, een inhoudsopgave, paginanummering, samenvatting, bijlage's e.d. Want, hoe verwerk je zoiets nou? Geen idee. 

Er volgen nog meer foto's dus neem geregeld een kijkje in ons fotoalbum. Klik hier! 
 

Plusklas 2016 - 2017 

Het afgelopen schooljaar is de site helaas niet bijgewerkt geweest. Dit wordt in 2017-2018 verder opgepakt. Wel zijn er enkele foto's gemaakt. We hebben binnen de plusklas aan de volgende thema's gewerkt: Mindmaps, debatteren en het maken van een gezelschapsspel. Hier de link naar het fotoalbum.