Welkom in groep 1/2d




Scrol naar beneden voor foto's en nieuws uit groep 1/2d
 
Leerkrachten van groep 1/2d

                        
  Cindy Pluymen                                Lian Claassen
                                                                     cpluymen@kempenkind.nl          lclaassen@kempenkind.nl 

                                                                                                 

                                                                                                                        Astrid van Lieshout lio-er
                                                                                                         avlieshout@kempenkind.nl
 
Nieuws uit de klas.......

koningsspelen 2018...
We swingen ons fit la la, we  zingen ons fit ja ja........
Heerlijk zo'n swingend ontbijtje! En gezellig! En dan ook nog met de bus naar het sportpark! We hebben genoten van het mooie weer en de leuke spelletjes! kijk hier voor een kleine impressie..... groep 1-2d->koningsspelen 2018






 



Als aanloop naar ons volgende thema  (KINDERBOERDERIJ) hebben we in de klas een kippenhok met een eierwinkel gemaakt. Elke dag wordt er gekeken of de kippen een ei hebben gelegd.
Ze moeten natuurlijk ook wat eten..... wat eten kippen eigenlijk? Nou, graan, maïs, gras, insecten, wormen en kippenvoer. We dachten eerst dat als hennen roze spekjes aten, ze ook roze eieren legden. Maar dit is niet zo. Ze hebben een lelletje, als dit wit is leggen ze witte eieren en als dit bruin is leggen ze bruine eieren! Nou dat wisten we eerst dus nog niet!
We weten ook dat de hennen de vrouwtjes zijn en de hanen de mannetjes.
Een hen legt 1 ei per dag. Als ze kuikentjes wil, moet ze volgens Niek eerst met de haan trouwen en knuffelen! In eieren van de supermarkt zitten nooit kuikentjes, want die komen van een boerderij waar alleen hennen zitten.
Een hen broedt 21 dagen op haar eieren en dan komt het kuikentje eruit. Die heeft een ei-tand waarmee ze de schaal open pikt. Hier wordt ze heel moe van!

Bij de vraag van Sten: wat was er het eerst; de kip of het ei. hebben we de hulp ingeschakeld van de papa van Juul. Die wist het, vertelde Juul! Juul vertelde op school over de evolutietheorie! Knap zeg!! Dat de apen veranderden in mensen. En dat heel vroeger er alleen een soort kleine kikkervisjes waren en dat daar alle dieren uit ontstaan zijn.  De kip was vroeger een dinosaurus! Maar worden de apen die nu nog leven ook nog mensen?

Wat weten we veel hé!












 

Paasochtend kleuters

Donderdagochtend hebben de kleuters een gezellige paasochtend gehad.
Samen met een aantal ouders zijn er erg leuke paasspelletjes bedacht. De kleuters hebben genoten. Ze mochten paaseieren zoeken in de ontdektuin, paasmutsen maken, paascircuit, jeu de eieren gespeeld en nog veel meer.
Aan het eind van de ochtend gingen alle kleuters als een paashaas naar huis.
Neem maar eens een kijkje in ons schoolfotoalbum.



 
            
"de kapper........."

De kinderen zijn erg enthousiast over het nieuwe thema "de kapper"!
In de kapsalon wordt al volop 'vaktaal' gebruikt; kan ik een afspraak maken? Hoe wilt u uw haar hebben? Wil je een kopje koffie? Is het goed zo?
Deze week hebben we een aanbieding: iedereen die kleiner is dan 1 meter, mag gratis naar de kapper!
We hebben samen een woordweb gemaakt, wat weten we allemaal over de kapper en wat willen we nog weten? "Hoe maakt de kapper krullen in je haar? Kan hij die er ook weer uit halen? Hoe wordt je kapper? Hoeveel groeit je haar per dag?"

Wilt u verder lezen?
Klik dan hier voor het gehele themablad.... THEMABLAD KAPPER.docx

Klik op deze link voor de foto's......... groep 1-2d->de kapper...








Juf Astrid is als afstudeeropdracht op dit moment bezig met meten en vergelijken (hoort bij het onderdeel rekenen). Peer de meetbeer  meet bv  de lengte van kappersattributen, of kinderen langer of korter zijn dan 1 meter, welk voorwerp is langer etc.




We kregen van dansjuf Monique Spooren een dansles over het thema de kapper. Leuk joh! In ons fotoalbum staan nog enkele foto's meer......

                


 

Fijne carnavalsvakantie!!!!! 
 
      


Wie kan de langste slang kleien????????
Elk groepje kreeg op vrijdag een even groot stukje klei. Hiermee moesten ze een zolang mogelijke slang kleien! Dat bleek een hele leuke uitdaging.........
Het groepje met Loed, Dana, Tygo en Jorn werd de winnaar met 5.50cm.!!


CIRCUSFEESTJE!!

Het was een heel circus afgelopen donderdag!!
Wat was iedereen mooi verkleed!
Het begon al meteen leuk toen de juf (verkleed als clown) op jawel... een scheetkussen ging zitten! Altijd leuk!
De kinderen konden 's morgens kiezen uit "circus-spelletjes" en we bespraken alvast wat ze wilden doen bij de echte circusvoorstelling. Iedereen wilde meedoen! We hadden een heuse circusdirecteur die steeds met zijn paard de piste in draafde. We hadden een tijger en een leeuw, acrobaten,  koorddanseressen, draken, echte sterke mannen met (letterlijke) spierballen, een goochelaar en heuse clowns met een ondeugend aapje! Samen gaven zij een geweldige circusvoorstelling voor de ouders en opa's en oma's.  Het leukste was toch wel volgens de kinderen dat de clown Sten slagroom in zijn gezicht kreeg!
(De juf vroeg 's morgens aan hem of hij iemand kende die kwam kijken bij wie we de slagroom in het gezicht konden doen..... Hij was even stil en zei toen: Ik vind dat wel leuk!!! Je mag dat wel bij mij doen, (glunderend) dan kan ik lekker slagroom eten!)
Bedankt voor de vele tekeningen, presentjes, bloemen, knutselwerkjes, kaarsenhouder en chocola! Geweldig mooi!
Allemaal bedankt voor deze superleuke circusdag!!

 Via deze link kun je nog even nagenieten met de foto's groep 1-2d->circusfeest juf Lian
 

 
"O, dennenboom, O dennenboom....."

De kinderen hebben de kerstboom versierd en de stal staat!
We zijn al meteen in de kerstsfeer! Helemaal als het in de klas donker is en alleen de kerstlampjes branden en de open haard op het digibord knispert!
Met behulp van de kerstbeelden hebben we het kerstverhaal verteld en gespeeld.
Er wordt volop gewerkt aan de prachtige kerststalletjes op de deksel.






















Klik hier voor de foto's...groep 1-2d->kerst
Klik hier voor het complete themablad.......Themablad.docx

Gehoord van Mare....   "Waarom gaat de kerstman niet vooruit? Omdat hij steeds zegt; Hohoho!"

 
We wensen jullie allemaal fijne kerstdagen
en veel geluk in 2018!!

 













Thema Sinterklaas.....

Eindelijk, hij is er!! Gelukkig heeft de storm hem niet weerhouden om door te varen naar Nederland! Er was toch wel enige paniek onder de kinderen; "juf, misschien is dat mijn cadeautje wel?"  (wat overboord sloeg).
In de klas wordt volop gespeeld in de spelhoek door de pieten en de Sint. We hebben van een grote doos een huis gemaakt met een echte schoorsteen. De pietjes pakken zelf cadeautjes in en gooien ze dan in de schoorsteen. Gelukkig zit er ook een deur in, zodat de "kinderen" hun cadeautjes er ook weer uit kunnen halen!


Klik op deze link voor het complete themablad....Themablad Sinterklaas 2017.docx



Klik op deze link voor de foto's... groep 1-2d->sinterklaas

Op vrijdag maakten we met groep 2 een "elfje". Dat is een eenvoudige dichtvorm  met 11 woorden.
sinterklaas
zwarte piet
ik wil cadeautjes
zwarte piet ging lopen
stoomboot!

Amerigo
Amerigo eet
loopt op hoeven
hij houdt van wortels
wit!

stoomboot
hij vaart
stoomboot is kapot
stoomboot vaart met piet
vlaggetjes!

Gehoord:
een kind was bezig met het knutselen van een sint van een flesje en mocht nog het gezicht roze verven. De juf zette de roze verf erbij. Zegt het kind: Juf, dat is geen roze, dat is mensenkleur!
- juf! Ik  heb morgen kinderfeest met allemaal kinderen!

 

thema "kikker" van Max Velthuijs

De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het thema kikker! We hebben al diverse boeken voorgelezen! We zien dat bijna alle boeken zijn bekroond met de kinderjury! We weten dat Max Velthuijs alle boeken van kikker heeft gemaakt. We hebben genoteerd wie de vrienden van kikker zijn.
Omdat ons dagritmepakket ook van kikker is, herkennen de kinderen elke dag wel in een boek een plaatje hiervan. Hé juf, deze is van het fruit eten! En deze is van het werken! Leuk, die herkenning!
Iedereen heeft kikker getekend (groep 2 heeft zelfs een bladzijde uit een kikkerboek ne getekend) en er een geknutseld. Van de nieuwe techniek van het maken van muizentrapjes, kunnen sommige kinderen geen genoeg krijgen!

Elke dag krijgt iemand de "opkikker"! (een gouden medaille die ze zelf hebben gemaakt!) Bv. voor behulpzaam zijn, fijn samen spelen,  delen, goed opruimen etc..........














Af en toe horen we al een Sinterklaasliedje...... Juf ik heb het Sinterklaasjournaal gezien!
Tja... het is bijna  niet meer te stoppen...... HIJ KOMT! HIJ KOMT!


Kabouterpad Eersel
De kabouters wezen ons de weg in het kabouterbos. Daar kwamen we van alles tegen. We hebben bladeren, eikels en takken gezien. Maar ook een konijnenhol en een heel spannend kabouterhuisje. We hebben aan de deur geklopt en geroepen of er iemand thuis was, maar deed er niemand open... Met spiegels nog onder de paddenstoelen gespiekt of we kabouters zagen, maar helaas... ze lieten zich niet zien. Bij het huisje hebben we geknutseld met takken, bladeren en touwtjes. Ook hebben we verschillende spelletjes gedaan, zoals tikkertje en wat hoor je in het bos? Kortom, een hele energieke, leerzame en gezellige ochtend.

Klik hier voor de foto's.

Kabouterdans     
Afbeeldingsresultaat voor dansende kabouter

Deze week hebben alle kleuters een dansles aangeboden gekregen van Monique Sporen (dansdocente). Ze heeft  de kleuters een hele leuke kabouterdans aangeleerd. Alle kinderen waren erg enthousiast en hadden veel plezier.

Voor de foto's kunt u een kijkje nemen in ons schoolfotoalbum.


 


Opening thema kabouters

Vandaag zijn we begonnen met het thema kabouters. Als opening zijn we gestart met een toneelstuk over kabouters.
De kabouters zijn hard aan het werk. De kookkabouter maakt een lekker soepje. De tuinkabouter harkt de bladeren bij elkaar. 
Het wasvrouwtje doet de was. Dan hebben we ook nog een kabouter die veegt en poetst. Kabouter luilak wil alleen maar luieren en slapen en voert geen taakjes uit. Dat vinden de andere kabouters maar niets en zij bedenken een plannetje.
Ze hebben een mooi taakje bedacht voor kabouter luilak. Hij mag vanaf vandaag de dieren te eten geven en verzorgen.
Zelfs kabouter luilak vindt het een goed idee en alle kabouters vieren feest.

Voor de foto's kunt u een kijkje nemen in ons fotoalbum groep 1-2d->Opening thema kabouters
En voor alle overige foto's van het thema klikt u hier... groep 1-2d->klassenfoto's kabouters



In de klas hebben we nog meer startactiviteiten gedaan om de kinderen warm te maken voor het thema kabouters.
We weten al dat kabouters in paddenstoelen wonen, maar waar staan die kabouterhuisjes dan? We denken in een warm land waar veel bossen zijn..... Is er ook een land waar alleen kabouters wonen? Bestaan kabouters wel echt? We weten uit het boek van Pinkeltje dat kabouters honing eten , maar wat eten kabouters nog meer? We denken boterhammen, paddenstoelen -cakejes, paddenstoelen en toetje! Maar waar halen zij die boodschappen dan? Hoeveel kabouters zijn er? Hoe groot is een kabouter? Slapen kabouters overdag of 's nachts?
Al deze vragen staan op onze vragenmuur.

Voor meer informatie over het thema kun je hier het complete themablad lezen:    themablad kabouters.docx






 







We vonden een brief in onze klas van kabouter Piggelmee! Hij is de weg kwijt en zoekt tijdelijk een klein, droog huis om in te wonen. Er is door de kinderen al volop gezocht naar Piggelmee! En natuurlijk kunnen wij hem helpen aan een huisje! De kinderen bedachten om een huis te maken van een schoenendoos!

Elke nacht slaapt kabouter Piggelmee in een van de zelf gemaakte huisjes en laat er een persoonlijk briefje achter voor het kind!



Waarom moeten kabouters altijd lachen als ze voetballen?
Dan kietelt het gras onder hun oksels!

Gehoord in de klas..........
.......bij het Kroontje zit een Bibi en bij het tankstation hebben ze ooit Bibi-worstjes! Haha! Bibi-worstjes! Grappig hè!
.......(we zagen een aflevering van Koekeloere waar ze bij de boer, cacao bij melk deden om chocolademelk te krijgen). De juf    
        vroeg: hoe heette dat poeder ook al weer wat de boer bij de melk deed? Antwoordde een kind: chocoladepoeder!.... Ik weet
        alleen hoe het in het Nederlands heet, niet in het boers!

.........we praatten in de klas over de schildpad. Hij heeft geen tanden (maar een scherpe kaakrand). Hoe eet hij dan? Antwoordde
           een kind: Dan doet ie zijn koekje in de koffie en dan eet ie het op!
........juf, mag ik op de inloopfiets? En  in het ontdekbos?